dinsdag 24 november 2015

Bekentenis of The casual vacancy (dvd)


Bekentenis.

Ik ben één van de zestien mensen die nog nooit een boek van J.K. Rowling lazen..
Dus, om het maar nog duidelijker te zeggen, ik heb nog nooit een boek over Harry Potter gelezen.
En nee, ik heb ook geen van de films over Harry Potter gezien.

Zo.
Dat hebben we ook maar weer gehad.

Waarom ik nooit iets van haar las? Ik heb geen idee.
Misschien is het dwarsigheid. Dat zou natuurlijk best kunnen.

Maar, nu we de bekentenis gehad hebben kan ik meteen zeggen dat ik het niet-Harry Potter boek "Een goede raad" ook nooit las. Al deden wel meer mensen dat ook niet.

Van "Een goede raad" dat eigenlijk "The casual vacancy" heette is een korte tv-serie gemaakt.
En die heb ik, op dvd wel bekeken.

Hehe, we zijn er.

De plot van de serie is redelijk makkelijk. Er is een klein, idyllisch dorpje. In het dorpje is een gemeenschappelijk gebouw, een dorpshuis waar allerlei activiteiten voor iedereen worden georganiseerd. De burgemeester van het dorp wil echter van het dorpshuis af. Een luxe hotel met spa is toch veel interessanter? De verkoop gaat niet door omdat de gemeenteraad mer één stem tegen stemt. Maar dan sterft de man die die ene bepalende stem had. Een aantal mensen stellen zich verkiesbaar, maar al die mensen hebben weer een geheim dat natuurlijk openbaar wordt gemaakt.

"The casual vacancy" is een rare serie. Je staat vrijwel continu op een verkeerd been. De toon is soms luchtig, dan weer loodzwaar. Soms heb je het gevoel naar iets Engels stereotypisch als Agatha Christie te kijken, of beter nog, de moorddadige luchtigheid van Midsomer Murders. Maar dan krimpt je hart weer samen door het realistische leed van één van de hoofdpersonen.

Is het wat? Ik ben er niet helemaal uit. De verhaallijn is niet bijzonder maar ach hij werkt, de hoofdpersonen soms boeiend al zijn het er wel erg veel. De serie kiest niet echt tussen realisme en farce. Plusje is wel dat de afloop diep zwart en totaal onverwacht is.

Dat laatste zorgt dan voor een positieve weegschaalbeweging.
Toch maar kijken.

De dvd is hier te reserveren

Ton

Geen opmerkingen:

Een reactie posten