dinsdag 20 mei 2014

Philippe Claudel - Rivier van vergetelheid (boek)




Na de dood van zijn te jong overleden vriendin Paule zoekt
de hoofdpersoon zijn toevlucht tot Feil, een dorpje aan de
oever van de Maas. 

'Ik moest er vandoor, weg van deze plek. ergens anders heen...
Ik moest kilometers afleggen en heel veel kruispunten passeren.
Ik wilde een onherroepelijk doolhof neerleggen tussen de grond
van Paules leven en de wereld waarin ik zonder haar verder
zou moeten..'
 
Hij huurt een kamer bij de vriendelijke Madame Outsander
en raakt bevriend met de cafébezoekers, de pastoor en de
doodgraver. In het ooit bruisende dorp zijn de mensen
ongelukkig, maar stuk voor stuk helpen ze hem over het
verlies heen. En de Maas, die ouwe trouwe onopzichtige
rivier, wordt voor hem een plek waar hij de rust vindt om
verder te gaan. Langzaam drijven de seizoenen voorbij
en heelt de verse wond van het verlies.
Een bleek litteken is datgene wat overblijft.

'Er is tijd overheen gegaan, tijd die niets met Paula te maken wilde
hebben. De tijd die verdriet brengt, neemt het ook op zich dat verdriet
te verzachten, en het is merkwaardig te zien hoe hij zijn best doet om
ons kapot te maken en daarna te troosten, mijn rouw is bijna voorbij:
daar ben ik zo bang voor als voor een lafheid.'


Met Rivier van vergetelheid schreef Claudel een intense roman
waarin hij het verlangen naar de ander en de eeuwige
zoektocht naar zelfinzicht in al zijn heftigheid heeft verwoord.

Dit verhaal over rouw en herinnering valt op door de precisie
waarmee de beelden worden opgeroepen aan de hand
van beeldend proza.


Hieronder een interview met de schrijver.
In het Frans.



Conny

Geen opmerkingen:

Een reactie posten