donderdag 30 januari 2014

De schilderijen van Yvonne Leek


In de bibliotheek in De Binding hangen een aantal schilderijen van Yvonne Leek.

Daar kan ik dan wel weer van alles omheen gaan zitten schrijven.
Maar Yvonne schreef zelf een stukje voor bij haar schilderijen.

En een eigen verhaal is altijd beter.

"Mijn naam is Yvonne leek.

Ik ben jaren werkzaam geweest in de sport en daarnaast sportte ik zelf ook fanatiek. Door lichamelijke klachten moest ik stoppen met sporten en het lesgeven daarin.
Gelukkig  lukte het me snel om de draad weer op te pakken in de kunst. Van jongs af aan lagen mijn interesses zowel in de kunst als in de sport. De flow die ik bij het sporten heb ervaren als heerlijke ontspanning  beleef ik nu in het boetseren en schilderen.

Ik ben begonnen met intuïtief  schilderen  bij Marry Veldman en bij A6 met boetseren.
Thuis ging ik hiermee verder en kon heerlijk in een flow belanden.
Na wat zelfstudie en een jaar  rust kon ik m’n schilderijen anders bekijken, en aflezen  wat ik in die tijd emotioneel verwerkt had.
Momenteel geef ik  wat lessen in schilderen en boetseren bij A6 en in m’n eigen kleine atelier.

Intuïtief schilderen en boetseren is als een ontdekkingsreis naar datgene wat er in je leeft.
Het bestaat uit luisteren, voelen en volgen.
Daarna ga je op een intuïtieve manier met verf, en of andere materialen vorm geven aan jouw innerlijke beleving.  Je kunt dingen onbewust verwerken op je doek en/of klei , misschien zie en merk je dat niet meteen.
Naarmate er meer overgave is wordt je intuïtie verfijnder.
Soms zal je blokkades tegenkomen en soms zal de innerlijke stroom je meenemen.
Maar de verbinding met jezelf en voelen wat jou beweegt zijn altijd vreugdevolle momenten.

Tekenen , schilderen of boetseren  vanuit je intuïtie is een manier om in contact te treden met het onbewuste.
Het gaat niet om mooi of goed maar om puur vanuit je zelf iets neer te zetten.
Het kan heel bevrijdend en helend zijn om eens geen woorden maar kleuren en vormen aan je belevingswereld te geven.
Jezelf en je gevoelens naar buiten te brengen in kleur en vorm is een kunst, die iedereen kan leren.
Door onze oordelen over onszelf en door onze geblokkeerde emoties, raken we gestresst en gefrustreerd.
Schilderen en boetseren vanuit je intuïtie is je leren overgeven aan het ontstaan van een schilderij of beeld, zonder dat je werkt aan een vooropgezet doel.
Je leert het oordelen en het presteren los te laten om in vrijheid je creativiteit te laten stromen.

Geniet van de expositie!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten