dinsdag 7 mei 2013

Rundskop




Ik ben nog van dat je zelf je spullen koopt en ze niet download. De dvd Rundskop kocht ik dus. Meer dan een jaar geleden. In Rotterdam, al doet dat er niet toe.

Je schaft zo'n dvd in een soort van impuls aan. Ik kende de titel, had er wel eens iets over gelezen, je weet hoe dat gaat.
Maar kijken ho maar.

Misschien werkt dat bij andere mensen anders maar bij mij thuis kunnen dvd's, cd's en boeken tijdenlang ongebruikt ergens liggen. Omdat ze niet in de sfeer passen of zoiets. Gisteren begon ik nog in een boek dat ik 4 jaar terug in Zwolle kocht. Maar dat doet er ook niet toe.

Rundskop dus.
Wikipedia zegt over de film: "Rundskop is een Belgische dramafilm uit 2011 onder regie van Michaël R. Roskam. Het is een misdaaddrama over boeren en gangsters tegen de achtergrond van de Belgische hormonenmaffia. Het is voornamelijk gesproken in een Limburgs dialect, het Truierlands." (de film kun je gelukkig ondertiteld bekijken).

Nu heeft Wikipedia altijd gelijk maar zelf zou ik het geen misdaaddrama noemen. Meer een drama dat me in het begin maar matig boeide maar dat me ergens na een half uur bij de keel greep om me na afloop van de film stilletjes achter te laten.
Ik heb het niet zo op navertellen, je kunt het beter zelf bekijken. Maar wat een film, over vriendschap, verraad, weglopen. Wat een tragiek. En hoe mooi gefilmd.

Vaag he? Er staat hierboven niets waar je echt wat mee kunt. Maar geloof me, na het zien van deze film kijk je nooit meer hetzelfde naar het Vlaamse platteland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten