donderdag 3 november 2011

Vage taal


Ik ben eigenlijk nog niemand tegengekomen die de zin gebruikte, "in je kracht staan". Maar ik geef toe, als ik de zin lees begin ik al te huiveren.
"In je kracht staan" is uitgeroepen tot de meeste vage taal van 2011. Het jaar is dan nog wel niet voorbij maar toch, de website Vaagtaal heeft deze woorden na een enquĂȘte onder 1500 deelnemers uitgekozen.
Vaagtaal is, alweer volgens de website een zogenaamde LOA, een door lezen en luisteren overdraagbare aandoening. De definitie, of een omschrijving is;
"Vaagtaal bestaat uit woorden en uitdrukkingen die onduidelijk, dubbelzinnig, misleidend, overbodig of storend zijn. Vaagtaal is taal die verleidt, misleidt, verwart en voor ergernis zorgt."
Nogmaals, ik ben "in je kracht staan" nog niet tegengekomen maar verder erger ik me, net zoals de meeste mensen regelmatig aan vage woorden en zinnen die maar gezegd worden om iets te zeggen. Laatst gebuikte ik zelf nog een vage zin. Iemand was het ergens niet mee eens en ik hoorde mezelf zeggen "Die opmerkingen zal ik zeker meenemen".
Bah, dat was erg vaag. Ik heb mezelf daarna bestraffend toegesproken.
Meer voorbeelden die goed zijn voor een aantal minuten instemmend "Oh ja, dat is ook een heel erge zin" op vaagtaal.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten