dinsdag 5 april 2011

De bibliotheek is niet saai! De Metro zegt het zelf!


Elke dag ga ik met de trein van Den Helder, waar ik woon, naar Heerhugowaard. Daar staat mijn fiets. En vanaf Heerhugowaard is het maar een klein stukje naar Langedijk.
Op maandag heb ik vrij en dus lees ik op die dag geen treinkrantje. Dat is eigenlijk nooit erg maar toen ik ergens afgelopen maandag eens op Twitter keek viel me een stroom verheugde berichten over een artikel in de Metro op.

"Bieb in de lift dankzij Twitter" stond er op de voorpagina (de voorpagina!) en iets verderop stond dat bibliotheken geen saai imago meer hebben omdat ze nu hyven, facebooken, twitteren en eBoeken uitlenen.

En dat is toch mooi en goed nieuws. Dat bibliotheken niet saai meer zijn. Nu vond ik zelf een bibliotheek ook nooit saai. Maar dat kan komen omdat ik er al heel lang werk. Daardoor weet ik waarschijnlijk dat de stereotype mevrouw met het grijze knotje dat "stil" siste al heel lang is uitgestorven. Ik zie de stromen schoolklassen elke week de trap opkomen en ik weet hoeveel activiteiten er plaatsvinden. Ik zie de bezoekers gesprekken met elkaar hebben en ik hoor het gelach tussen de boekenkasten op de jeugdafdeling. En dat we hier twitteren, hyven, facebooken en bloggen is al zo gewoon geworden dat ik me nog nauwelijks kan herinneren dat we het niet deden.

Maar goed, het is nu officieel, de bibliotheek is niet saai. De Metro zegt het zelf.
En mocht u, net als ik, maandag niet in de trein hebben gezeten, hier kunt u het artikel nalezen.

1 opmerking: